Debata o dobrostanie psychicznym w MNiSW

Dodane przez power - wt., 25/11/2025 - 12:24

24 listopada 2025 r. w siedzibie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego odbyło się piąte sympozjum naukowo-praktyczne z cyklu Ministerialne Forum Debaty Akademickiej, poświęcone dobrostanowi osób pracujących i uczących się w systemie szkolnictwa wyższego. W wydarzeniu wzięło udział ponad 160 osób – badaczy, praktyków i przedstawicieli instytucji zajmujących się zdrowiem psychicznym w środowisku akademickim.

Podczas otwarcia wiceminister Karolina Zioło-Pużuk podkreśliła, że działania na rzecz dobrostanu, zdrowia psychicznego i przeciwdziałania mobbingowi stanowią priorytet MNiSW. Wskazała także na szeroką skalę inicjatyw już podjętych przez ministerstwo. Wśród nich znalazły się m.in. ogólnopolskie badanie ankietowe dotyczące wsparcia dla studentów, doktorantów i pracowników, cykl spotkań forum debaty akademickiej, a także realizowane w tym zakresie projekty. 

Podczas spotkania przypomniano również wyniki badań Uniwersytetu SWPS dotyczących kondycji psychicznej środowiska akademickiego oraz omówiono międzynarodowe działania prowadzone w ramach prezydencji Polski w Radzie UE. 

Sympozjum, podobnie jak wcześniejsze wydarzenia z cyklu, stało się przestrzenią do wymiany doświadczeń, integracji i wyznaczania kierunków dalszych działań. Politechnikę reprezentowała dr hab. inż. Ewa Więcek – Janka, prof. PP, Koordynatora „5P” Punktu Pomocy Psychologicznej, która zaprezentowała wyniki badań przeprowadzonych na Uczelni dot. dobrostanu i wypalenia akademickiego. Wystąpienie obejmowało także rozwiązania wspierające kondycję psychiczną społeczności akademickiej - od działań systemowych po inicjatywy realizowane w ramach „5P” oraz Działu Równości PP.

We wnioskach wybrzmiało, że w dobie zarządzania jakością kształcenia 5.0 dobrostan akademicki staje się jednym z krytycznych wymiarów zarządzania uczelnią. W podejściu tym jakość nie jest już rozumiana wyłącznie jako zgodność programu studiów ze standardami czy efektywność procesów dydaktycznych, lecz jako zintegrowane podejście do człowieka - studenta, doktoranta i pracownika - obejmujące jego bezpieczeństwo psychiczne, poczucie sensu, możliwości rozwoju oraz równowagę pomiędzy wymaganiami a zasobami. Dbanie o dobrostan traktowane jest jako inwestycja w trwałą jakość kształcenia, innowacyjność i odpowiedzialne przywództwo akademickie.

Ministerstwo zapowiada kontynuację prac nad rozwiązaniami wspierającymi równe traktowanie, przeciwdziałanie dyskryminacji oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska akademickiego.

Więcej informacji znajduje się na stronie www MNiSW

Fot. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego