
W związku z realizacją projektu „Politechnika Poznańska uczelnią otwartą dla wszystkich”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków EFS w ramach Programu Operacyjnego „Wiedza Edukacja Rozwój”, Oś priorytetowa III „Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju”, Działanie 3.5 „Kompleksowe programy szkół wyższych”, zorganizowane zostało szkolenie dla pracowników Politechniki Poznańskiej, na temat możliwości wsparcia studenta w kryzysie psychicznym - III edycja szkolenie stacjonarne.
Szkolenie dotyczyło możliwości wsparcia studenta w kryzysie psychicznym z uwzględnieniem aspektów prawnych i realnych możliwości podjęcia działań w tym zakresie. Szkolenie to było kontynuacją przeprowadzonego w roku 2022 i na początku 2023 cyklu 10 szkoleń on-line nt. studenta w kryzysie psychicznym. Szkolenie uwzględniało aspekty dotąd nieporuszane, a szczególnie ważne dla zapewnienia bezpiecznych i stabilnych warunków kształcenia na Uczelni.
Szkolenie odbyło się w trybie stacjonarnym dnia 12 października br. (czwartek) w godzinach 8:00 – 15:00. w sali 012 w budynku A30. Tematyka tego szkolenia stacjonarnego została rozszerzona m.in. o zagadnienia dotyczące reagowania na agresywne zachowanie studenta, możliwe do podjęcia działania, sposoby prawidłowej reakcji oraz omówienie możliwych sytuacji kryzysowych i zagrożeń, jakie mogą wystąpić w szkołach wyższych i wczesne rozpoznawanie sygnałów komunikacji werbalnej i niewerbalnej studenta. Dodatkowo omówione zostały aspekty prawne związane z reagowaniem na zachowanie agresywne, w tym zapewnienie bezpieczeństwa, zgłoszenie do służb, niezbędne procedury.
Szkolenie poprowadzili doświadczeni trenerzy ze Stowarzyszenia Twoje Nowe Możliwości Magdalena Peda (aspekty prawne) i Mateusz Kur (aspekty psychologiczne).
W ramach programu szkolenia omówiono istotne kwestie związane z kryzysem zdrowia psychicznego. Podczas szkolenie zdefiniowano pojęcie kryzysu psychicznego oraz omówiono różnorodne rodzaje i źródłach kryzysów psychicznych u studentów. Ponadto, przybliżono funkcjonowanie mózgu studenta w trudnych sytuacjach oraz przeanalizowano kolejne etapy kryzysu psychicznego.
Podczas szkolenia zwrócono szczególna uwaga na techniki efektywnej komunikacji z studentem w trudnej sytuacji. Omówiono strukturę rozmowy z uwzględnieniem kluczowych słów, unikanych reakcji oraz sformułowań, a także podkreślono znaczenie dostosowania mowy ciała do danej sytuacji. Dodatkowo, został przedstawiony zakres możliwości i ograniczeń w udzielaniu pomocy studentom w kryzysie psychicznym, kładąc nacisk na tworzenie atmosfery opartej na zaufaniu, otwartości, tolerancji i poczuciu bezpieczeństwa.
W kontekście reagowania na intensywne emocje studenta w kryzysie, zaprezentowano skuteczne techniki łagodzenia tych emocji i przeanalizowano powszechne błędy w reakcji na nie. Kolejnym punktem była profesjonalna komunikacja, gdzie akcent położony został na umiejętność prowadzenia konstruktywnych rozmów oraz skoncentrowaniu się na wykorzystaniu dostępnych zasobów.
Warunkami uczestnictwa było:
- wypełnienie formularza rejestracyjnego,
-
wypełnienie i przesłanie dokumentów zgłoszenia uczestnika projektu poprzez stronę internetową (rejestracja - dodanie wypełnionego formularza i oświadczenia).