Technologie wspierające to narzędzia, systemy lub aplikacje, które mają na celu ułatwienie i usprawnienie wykonywania różnych zadań lub procesów. Mogą być wykorzystywane w różnych obszarach. Technologie wspierające mogą obejmować oprogramowanie komputerowe, urządzenia elektroniczne czy narzędzia internetowe. Ich głównym celem jest zwiększenie efektywności, oszczędność czasu a także zwiększenia dostępności informacji dla wszystkich, w tym osób z niepełnosprawnościami.
W ramach Projektu zostały podjęte następujące działania:
- realizacja audytów dostępności cyfrowej zgodnie z obowiązującym standardem WCAG 2.1. 33 najważniejszych serwisów informacyjnych uczelni i aplikacji,
- poprawa dostępności 26 najważniejszych serwisów informacyjnych uczelni oraz aplikacji (PPulse, elogin, informator, makieta systemów, Ankieter, ePodpis, ePłatności),
- wprowadzenie dedykowanego serwisu informacyjnego Działu ds. Równości (w tym BON) i utrzymywanie jego aktualności merytorycznej i technicznej,
- dostosowanie platformy bibliotecznej do obowiązujących wymagań WCAG i dostosowanie jej do aktualnych standardów technicznych i merytorycznych,
- wprowadzenie Platformy Rozwoju Dostępności – jako narzędzia umożliwiającego gromadzenie i analizę pomysłów na poprawę dostępności uczelni,
- analiza aktualnych materiałów dydaktycznych dostępnych na platformie e-kursy oraz szkolenie osób odpowiedzialnych za zapewnienie ich dostępności w zakresie możliwości i technik zwiększania ich dostępności.
Działania podjęte i realizowane przez Dział Obsługi i Eksploatacji w ramach realizacji Projektu przyczyniły się do stworzenia bardziej dostępnego środowiska informatycznego, które umożliwia wszystkim użytkownikom korzystanie z technologii w pełni niezależnie od ich indywidualnych potrzeb i ograniczeń:
- W ramach rozwoju oprogramowania zgodnego z zasadami dostępności: tworzenie aplikacji i stron internetowych, które są zgodne z międzynarodowymi standardami dostępności - WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), z uwzględnieniem takich elementów jak:
- projektowanie interfejsów użytkownika z myślą o dostępności: projektowanie intuicyjnych i łatwych w nawigacji interfejsów, które są zrozumiałe i wygodne dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności,
- dostarczanie alternatywnych treści: zapewnienie alternatywnych wersji treści, takich jak opisy fotografii i grafik dla osób niewidomych lub z wadami wzroku,
- testowanie dostępności: regularne przeprowadzanie testów dostępności, w tym testów użyteczności przeprowadzanych przez osoby z niepełnosprawnościami.
- Zastosowanie technologii wspomagających: dostarczanie narzędzi i technologii, które wspomagają osoby z niepełnosprawnościami, takie jak czytniki ekranowe, syntezatory mowy, klawiatury ekranowe itp.
- Dostosowanie systemów operacyjnych (Windows i macOS.): zapewnienie, że systemy operacyjne oferują wbudowane funkcje dostępności, takie jak powiększanie tekstu, lektorzy ekranowi, klawiatury ekranowe itp.
- Kontrola jakości i audyty dostępności: regularne przeprowadzanie kontroli jakości i audytów dostępności, aby upewnić się, że aplikacje i strony internetowe są zgodne z wytycznymi dostępności dla systematycznej weryfikacji i poprawy dostępności zawartych tam treści oraz rozwiązań cyfrowych.
- Przygotowanie i opublikowanie deklaracji dostępności cyfrowej każdego z 26 serwisów informacyjnych i dodatkowo 6 systemów informatycznych (elogin, informator, makieta systemów, Ankieter, ePodpis, ePłatności) oraz aplikacji mobilnej PPulse).
- Szkolenia i edukacja: dostarczanie szkoleń i edukacji dla programistów, projektantów i redaktorów w zakresie projektowania i tworzenia dostępnych aplikacji i stron internetowych.
- Monitorowanie i aktualizacje: regularne monitorowanie zmian w technologiach oraz aktualizacje istniejących rozwiązań w celu zapewnienia ciągłej dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
- Promowanie świadomości i edukacji społecznej: edukacja społeczności Uczelni na temat potrzeb i wyzwań osób z niepełnosprawnościami oraz promowanie idei dostępności w środowisku IT.
- Opracowanie założeń i przygotowanie autorskiego systemu wspierającego gromadzenie i analizę wniosków użytkowników dot. rozwoju dostępności Politechniki Poznańskiej (Platforma Rozwoju Dostępności).
Weryfikacja dostępności treści dydaktycznych zawartych na platformie e-Kursy oraz szkolenie programistów i osoby odpowiedzialne za dostępność treści dydaktycznych w zakresie poprawy ich dostępności jako zapoczątkowanie procesu stałego monitorowania i poprawy dostępności cyfrowych i analogowych materiałów dydaktycznych.