Wprowadzone zmiany organizacyjne niezwykle istotne dla realizacji Projektu i tym samym dla wdrożenia idei dostępności do codziennego życia Politechniki Poznańskiej umożliwiły lepsze dopasowanie struktury i procesów w osiągnięciu zamierzonych celów, dzięki nim można było odpowiednio przyporządkować zadania, zasoby i odpowiedzialności.
Poprzez stworzenie odpowiedniego środowiska i struktury organizacyjnej, możliwe było skuteczne wykorzystanie różnych umiejętności i doświadczeń członków zespołów. Wspólna praca zespołowa pozwoliła na wymianę pomysłów, rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji, co sprzyjało twórczości i innowacyjności.
Zapoczątkowane w ramach Projektu zmiany organizacyjne będą istotnie wpływały na osiąganie długoterminowych efektów i w rezultacie realizację Strategii Politechniki Poznańskiej na lata 2021-2023. Poprawa struktury organizacyjnej, procesów zarządzania i komunikacji wpłynęła pozytywnie nie tylko na bieżący Projekt, ale także na rozwój Uczelni.
Zakres Projektu obejmował następujące zmiany organizacyjne:
-
- zorganizowanie Punktu Pomocy Psychologicznej Politechniki Poznańskiej (5P) poprzez:
- zatrudnienie dwóch psychologów
- realizację funkcji konsultanta edukacyjnego dla studentów i pracowników Uczelni w następujących obszarach:
- doradcy studenta, również obcojęzycznego,
- obsługi formalnej
- aplikacji wspierającej podejmowanie decyzji o ścieżce kształcenia dostosowanej do indywidualnych potrzeb studenta
- zapewnienie obsługi technicznej, administracyjnej i merytorycznej dla serwisu informacyjnego Działu ds. Równości (w tym BON) oraz Projektu
- wsparcie procesów inwestycyjnych (w tym modernizacyjnych i remontowych), promocyjnych, organizacyjnych i edukacyjnych, w tym bibliotecznych oraz w zakresie zapewnienia dostępności cyfrowej poprzez działalność Zespołu ds. Dostępności.
- zorganizowanie Punktu Pomocy Psychologicznej Politechniki Poznańskiej (5P) poprzez:
Członkowie Zespołu ds. Dostępności przez okres projektu wspólnie uzgadniali i decydowali nie tylko o kształcie realizacji wszystkich zadań wynikających z budżetu Projektu, ale również o koniecznych ich zmianach wynikających z aktualnej sytuacji na uczelni, która w wyniku pandemii mocno się zmieniła w stosunku do założeń projektowych, tworzonych na długo przed jej wystąpieniem. Zespół wspólnie wypracowywał procedury i założenia zmian w zakresie aktów prawa wewnętrznego oraz konsultował i współpracował również przy realizacji bieżących obowiązków Uczelni, które nie wynikały z działań projektowych, jak np. utworzenie Deklaracji Dostępności Politechniki Poznańskiej, ich aktualizacja, współpraca przy tworzeniu Raportu nt. Dostępności oraz konsultacje wielu działań związanych z dostępnością.
Ukoronowaniem i potwierdzeniem, jak ważna była praca członków Zespołu były widoczne w ostatnim roku realizacji Projektu:
- prośby o uzgodnienia wymaganych rozwiązań w zakresie dostępności osób odpowiedzialnych za tworzenie projektów funkcjonalna – użytkowych nowych inwestycji na Lotnisku w Kąkolewie,
- współpraca z Działem ds. Projektów nad tworzeniem wymaganych załączników dot. dostępności do umów na prace badawczo – rozwojowe.,
- możliwości wykorzystania przez kadrę naukowo – badawczą i osoby odpowiedzialne za przygotowanie i realizację różnego typu projektów i grantów z efektów pracy Zespołu ds. Dostępności takich jak:
- deklaracje dostępności architektonicznej budynków, w których zlokalizowane są prace badawczo - rozwojowe
- deklaracje dostępności cyfrowej stron swoich wydziałów.
Mamy nadzieję, że zakorzenione praktyki związane z wdrażaniem wymogów dostępności w trakcie pracy Zespołu pozostawią trwały efekt również po zakończeniu Projektu!.